Razgovarala Sandra Pocrnić Mlakar
Svoju knjigu „Vodič za startupove“ Ivan Voras prošle je godine objavio na engleskom, pa su nedavno hrvatsko izdanje poduzetnici dočekali s odobravanjem i pohvalama. Jer Ivan Voras je višestruki, iskusni startuper i poduzetnik s doktoratom, koji je već za vrijeme studija na Fakultetu elektrotehnike i računarstva realizirao svoje i poduzetničke i znanstvene ideje – na temelju jedne od njih razvijen je FER-ov e-Campus. Ovaj produktivni i kreativni Slavonac (Slavonski Brod, 1981.) danas vodi svoju tvrtku Equinox Vision, u kojoj razvija primjenu proširene stvarnosti kao proizvod. Uz to, Voras je i jedan od relevantnih opinion makera na medijskoj sceni, koji sa Sašom Tenodijem vodi podcast „Surove strasti“, prošle godine nominiran za Večernjakovu ružu popularnosti.
U razgovoru s dr. sc. Ivanom Vorasom stoga se otvara širok raspon tema, no ovaj put povod je nedavno objavljena knjiga „Vodič za startupove“ u kojoj je na temelju vlastitog iskustva opisao kako američku formulu startupa primijeniti u poslovno manje stimulativnoj sredini kao što je istočna Europa.
Vorasov „Vodič za startupove“ potiče i ohrabruje originalnost, kreativnost i ideju, kao suprotnost sveprisutnom medijskom uljuljkivanju u sivu, neinventivnu svakodnevnicu. Ako imate ideju za koju procjenjujete da može osvojiti svijet, evo što trebate učiniti s njom – razrađuje plan dr.sc. Ivan Voras. Prije svega, trebate biti samouvjereni te provjeriti praktičnost ideje i krenuti u realizaciju. Knjiga upućuje i gdje naći novac za početak, do koje razine razviti vlastitu ideju da bi se ponudila ulagaču, gdje i kako pronaći ulagača, i, naravno, do kad je startup startup i treba li ustrajati kad se pitate ima li sve to smisla. Voras u svojoj knjizi napominje i ono što se kod nas poduzetnicima vrlo rijetko kaže – startup je vrlo naporan, ponekad morate zanemariti sve ostalo da biste uspjeli, a unatoč tome morate biti i spremni na neuspjeh. Jer i neuspjeh je dio uspjeha. Knjiga „Vodič za startupove“ je interaktivna, opremljena s QR kodovima sa fusnotama, a specijalizirana poglavlja autor je povjerio stručnjacima. Zato su i na promociji u Klubu 5 poslovnog tornja Sky Office o knjizi Ivana Vorasa govorili Andrija Čolak, Mario Mucalo i Božidar Pavlović.
U svoju knjigu „Vodič za startupove“ pozvali ste specijalizirane gostujuće autore koji objašnjavaju praktične aspekte startupa. Kako ste izabrali gostujuće autore, a kako teme koje su obradili?
Gostujući autori su stručnjaci u svojim područjima koje sam upoznao tijekom puno godina i za koje mogu reći da imaju puno znanja koje mogu prenijeti mladim osnivačima startupa. To su Marijana Šarolić Robić, odvjetnica s dugim stažem u pomaganju startupima u pravnim pitanjima, Andrija Čolak koji je osnivač jedne od prvih ozbiljnih franšiza iz Hrvatske i koji odlično objašnjava kako startupi mogu koristiti model franšiza za međunarodni rast, Božidar Pavlović čije iskustvo u financijskoj industriji, te startupima sa strane i osnivača i investitora, će pomoći u traženju investicija, te Mario Mucalo, s ogromnim iskustvom u regrutiranju i testiranju novih zaposlenika, na međunarodnoj razini.
Recenzent Bruno Balen napominje „dao bih svijet da sam imao takav priručnik kad smo počinjali…“. Zašto priručnik objavljujete tek sad i zašto prvo izdanje na engleskom? Gdje je plasirano izdanje na engleskom i kako se prodaje?
Ova knjiga je nastala na temelju mojih vlastitih iskustava sa startupima, te pitanjima koje redovito dobivam kad pričam o ovoj temi na konferencijama i drugim događanjima. Zbog toga je u neku ruku “destilat” dugogodišnje prakse i na jednom mjestu donosi hrpu informacija koje su ključne onima koji tek počinju. Knjigu sam originalno pisao na engleskom jeziku, izdao ju je Springer Apress i dostupna je na Amazonu. Ovo je bila odluka iz praktičnih razloga jer Hrvatska je postala atraktivna stranim investitorima koje zanima što se događa i što možemo predstaviti, a knjiga je jedan od načina promocije startup ekosustava u ovom dijelu svijeta, a i zbog toga što je to izdanje djelomično sponzoriralo pripremu i izdavanje hrvatske verzije.
Doktorirali ste elektrotehniku a i na fakultetu bavili ste se međunarodnim IT projektima otvorenog koda. Koliko su povezani Vaš doktorat i poduzeće koje danas vodite? Koliko su česti poduzetnici s doktoratom?
Poduzetnici s doktoratom su rijetki, ali tako je i u svijetu. Rekao bih da nema izravne veze između moje teme doktorata i poduzetničkih aktivnosti, jer su to doista dva odvojena svijeta. Ako netko želi biti oboje, mora uložiti barem jednako vrijeme u obje aktivnosti – jedna ih neće pripremiti za drugu. Jedno je biti dobar s tehnologijom ili znanosti, a drugo je to pretvoriti u proizvod, te prodati taj proizvod.
U svom poduzeću Equinox Vision bavite se primjenom proširene stvarnosti u turizmu. Otvaraju li se nova područja primjene proširene stvarnosti? Konkurentni ste na globalnom tržištu. Koliko sličnih hrvatskih tvrtki u IT sektoru pliva na globalnom tržištu?
Proširena stvarnost je jedna od popularnih tehnologija koja je već dugo u statusu “tehnologije u nastajanju” (emerging technologies), no kao što smo nedavno vidjeli s AI-em, stalna poboljšanja pomalo guraju njenu primjenu u svakodnevni život. Osim turizma, imamo projekata u marketingu i edukaciji, a pošto radimo platformu za razne vrste AR sadržaje, dosta smo prilagodljivi. U Hrvatskoj postoji još nekoliko tvrtki koje se bave VR-om i AR-om zajedno, kao uslugama, no mislim da smo jedini koji rade isključivo AR i to kao proizvod.
Sa Sašom Tenodijem vodite podcast Surove strasti koji je nominiran za digitalnu Ružu Večernjeg lista. Kako objašnjavate popularnost „Surovih strasti“? Kao jedan od prvih podcasta kod nas, kako je nastao i kako je primljen u početku? Tko je publika Surovih strasti?
Podcast Surove Strasti su nastale 2017. iz želje da dovedemo sadržaj svjetske razine do domaće publike. Cilj nam je od početka bio razgovarati s ljudima koji su strastveni i uspješni u onom što rade, bez obzira što to bilo, a to se često manifestira kroz poduzetništvo. Ubrzo su nas počeli slušati različiti profili ljudi – neki zbog toga što su poduzetnici ili žele postati poduzetnici, neki zbog inspiracije kroz priče naših gostiju, a neki zbog toga da saznaju o novim idejama, tvrtkama i proizvodima naših gostiju. Zanimljivo je da je naša publika oduvijek bila visoko obrazovana, i podjednako je uključivala muškarce i žene.
Kako se upotpunjuju IT projekti i lifestyle podcast? Odakle crpite više inspiracije – iz intervjua i razgovora s publikom ili iz lansiranja komercijalnih projekata?
Nikad nisam bio u situaciji da mi fali ideja, i mislim da nema potrebe za uskom specijalizacijom samo u jednom području. Uvijek sam se bavio s više stvari odjednom, i često nalazim inspiraciju u spajanju različitih iskustava i ideja. Nisu sve ideje jednako uspješne, naravno, no bitno je stalno učiti i stalno pokušavati nove stvari.