Zvonimir Pavlek

Aktivna prodaja – od želja kupaca i potrošača do uspješnog prodavača

CIJENA: 25,22 €

U PRETPRODAJI 150 KN

  • FORMAT

    150 x 240 mm

  • BROJ STRANICA

    260

  • ISBN

    978-953-8209-46-8

  • UVEZ

    Meki uvez, klapne

Talent treba kontinuirano prepoznavati, uvijek u potrazi za najboljim rješenjem kojim će se postići, a zatim zadržati, prednost ispred svih i nametnuti kriteriji koje će drugi slijediti – dokazuje u svojoj petoj knjizi Zvonimir Pavlek, predavač i menadžer koji je vodio najveće kampanje u prehrambenoj industriji i treninge prodajnog osoblja velikih bankarskih sustava. Talent nije tehnika, ne može se naučiti, već je ono neobjašnjivo, iracionalno, što će donijeti prednost koja se ničim drugim ne može postići.

Trgovac kojem je cilj samo prodati je prošlost, suvremeni trgovac kupcu nudi rješenje.

Kao iskusni strateg suvremenih, tržišnih ratova i osvajanja, profesor Zvonimir Pavlek u svojoj knjizi pokazuje kako je samouvjereno prihvaćao nove izazove radije nego slijedio druge, a svojim je iskoracima otvarao nove prostore za razvoj. Počeo se baviti marketingom u vrijeme kad marketinški odjeli nisu ni postojali, da bi jednako tako među prvima 2000-tih godina procijenio potencijale upravljanja kategorijama (category management) i počeo ga primjenjivati, nailazeći na otpor i čuđenje domaćih menadžera.

No, knjiga „Aktivna prodaja“ nije sentimentalni pregled nekadašnjih uspjeha, već motivirajući priručnik za protok informacija između kupca i prodavača – potreba kupaca razvija se u želju, da bi prodaja ponudila ispunjenje i novu želju. Cilj je trostruki win-win-win u kojem dobivaju i proizvođač i prodavač i kupac, a tržište se povezuje u organizam koji se razvija.

„Aktivna prodaja“ profesora Zvonimira Pavleka obrađuje sve elemente prodaje –motive za kupnju i svijet emocija, doživljaj kupnje, prodajni prostor, osobine i ponašanje prodavača u prodavaonicama robe široke potrošnje te prodajnu komunikaciju. Nakon primjera razvijanja brendova, slavnih marketinških kampanja s osvajanjem novih medija te plana za stvaranje novog brenda u jakoj konkurenciji, „Aktivna prodaja“ završava poglavljima o edukaciji prodajnog osoblja u bankama i prodajom apstraktnog, bankarskog proizvoda čiju kvalitetu također treba znati procijeniti i razvijajući je postići prednost te na nju usmjeriti pažnju klijenta. Asertivnost, način komunikacije kojim se zalažemo za vlastita prava i ideje, ne ugrožavajući prava drugih, kod nas nije dovoljno poznata, konstatira Zvonimir Pavlek i zaokružuje repertoar psiholoških alata za lidere budućeg razvoja treninzima savjetnika u bankama.

Odlomak

Asertivnost je način komuniciranja kojim se brane vlastita prava i ideje, ali – poštujući prava drugih. To je vještina koja osobi omogućuje da iznese svoje stajalište iz ravnoteže između agresivnog i pasivnog stila komunikacije. Takav sam savjet osobno uputio onima koji pregovaraju, trguju, prodaju, kako bih im se približio: „Neka kupci imaju svoja stajališta u koja ih možeš razuvjeriti ili ne. U svakom slučaju, to ne možeš svađom i prepirkom, jer time samo postižeš suprotni učinak. Kad ih se ne može razuvjeriti, pusti ih, a ti možeš zadržati svoja stajališta, dostojanstvo i ne trebaš ponizno kleknuti, ali ga ne smiješ vrijeđati niti povrijediti!” Tipični slučajevi, koji dovode do prepirke izvan poslovne suradnje jesu „zadojenost” ideologijom, uopće svjetonazorima, pa, ako hoćete, i sportskim klubovima, navijanjem.

To su, doduše, krajnji slučajevi, ali kad se ono što se misli i želi izražava na jasan i pošten način bez pasivnog „podvijanja repa” ili agresivnosti, poštujući pri tome druga gledišta, to je onda asertivna komunikacija. Prednosti takve komunikacije u kojoj dominiraju objektivnost, transparentnost i iskrenost koju sugovornik osjeća jesu:

• olakšava komunikaciju

• poboljšava sposobnost pregovaranja

• potiče poštovanje drugih ljudi.

A zašto neki ljudi nisu asertivni?

• Nedostaje im samopouzdanje, kao i samopoštovanje.

• Imaju neka loša iskustva iz prošlosti.

• Zbog stresa osjećaju se bespomoćno prema događajima koji su uzrokovali takve situacije.

Kad ljudi koji nisu asertivni preuzmu ulogu savjetodavca, a k tomu još ne razumiju koncept područja o kojemu pričaju, to nema povoljne učinke. Profesionalni konzultanti vladaju područjima na kojima djeluju i oni su tada kompetentni. Prodavač je taj profesionalni savjetnik, konzultant i tu vještinu stječe kroz trening. Zato u komunikaciji mora biti asertivan.

Manjak asertivnosti pojavljuje se i u situacijama kad su ljudi previše pasivni ili pak agresivni.

Pasivni izbjegavaju konfrontaciju. Ne stoje iza svojih prava, pa se ne koriste ni svojim potencijalom. Zabrinjava ih što drugi misle o njima, pa ih to razara, muči, dovodi do stresa. Trebali bi potražiti spas u jasnom izražavanju. Umjesto da potraže način da se izraze o svojim potrebama, pravima, oni zaobilaze problem kao „mačka oko vruće kaše”… Mogu se prepoznati po tome što ne gledaju u oči, vrpolje se, glas im je tih i nesiguran.

Druga su krajnost agresivci. Oni pak nemaju respekt prema pravima i potrebama drugih. Žele uvijek pobijediti, i to na tuđu štetu, i brzi su u blamiranju drugih. Nastupaju autoritativno, vrlo su skloni kritiziranju, ali i sarkazmu, a u razgovoru često prekidaju sugovornike. U svojoj su agresivnosti skloni, kako se kaže – „ići kroz zid”. Imaju pretjeran kontakt očima, nastupaju strogo i glasno, a „razumiju se” u sve… Ljudi se u njihovu društvu osjećaju nestrpljivo

ili uplašeno, pa ih izbjegavaju.

Ne može se niti zamisliti prodavača koji je previše pasivan ili agresivan. Neka si dade truda i nauči asertivno ponašanje ili mora potražiti drugo zanimanje. Vjerojatno postoji i mješavina tih osobina – pasivni i agresivni tipovi. Izbjegavaju konfrontaciju, a istodobno kipe od zlobe i jala. Možda bi htjeli biti asertivni, ali nemaju snage za to. Odgovaraju indirektno, maliciozni su i ne ulijevaju povjerenje. Ne želimo ni takve prodavače.

Asertivni su tipovi kakve trebamo za prodavače. Znaju izravno izraziti svoje potrebe i prava, a pritom poštuju prava i potrebe drugih i tretiraju ih s respektom. Kad ih gledamo, oni imaju dobar kontakt očima, doduše, ne posve bezbrižan, a glas im je umjeren. Slušaju pažljivo, nastoje razumjeti i tražiti rješenja. Ne povlače se u sebe, ne nameću agresivno svoja stajališta, već

u rješenjima traže da svi akteri dobivaju – „win-win.” Izražavaju se izravno, ne prekidaju druge, a empatija im je izražena, pa zato i zaslužuju pažnju i poštovanje. Zato se baš njima mora posvetiti veća pažnja, a za menadžere, trgovačke predstavnike i prodavače treba birati ljude koji mogu naučiti asertivnost.

Oni su uspješni u komunikaciji kojom nude svoje ideje.

Naravno da asertivnost nije zlatni ključ kojim se mogu otvoriti sva vrata. Pokatkad dođe vrijeme da se i povuče kako se ne bi izazvao veći otpor, a kadšto nije loša ni doza agresivnosti, kad je očito nešto jako dobro što pridonosi dobitnoj situaciji za sve partnere u poslu.

Kako se može izražavati asertivnost?

Potrebno je krenuti od sebe, svojega JA, tako da se ne zadire u tuđe dvorište. Zato ćemo reći: „Ja mislim… Ja osjećam… Ja preferiram zbog…” To nikoga se vrijeđa, ne udara se šakom po stolu i drugima „ne zavrće ruku na leđa”. Pa se može nastaviti: „Biste li to probali, isprobali… Kako se osjećate kad vam nešto takvo uspijeva… Zašto ne bismo i drugima dati šansu…?”

Sve ovisi o samoj situaciji, ali je najvažnije da se pitanja usmjeruju u pravcu u kojem se daju šanse sugovornicima da izraze svoje mišljenje. Ako se pak i ne dobiju odgovori, treba potražiti i izreći volju za traženjem pravih rješenja.

Za vrijeme konverzacije treba se osjećati opušteno, relaksirajuće, bez zastajkivanja uz onaj mukli „mmm…”, ali i onaj „znate, razumijete” i sl.

Empatija ima veliku ulogu u asertivnosti.

Korisno je sugovornika zapitati kako se osjeća ili kako bi se osjećao, iako nema uvijek i pravih odgovora. Mora se stati u cipele drugih, pa najprije zapitati sebe – „Kako bih se ja osjećao?”. Tada se može doći na zajedničku platformu i ući u osjećaje drugih, suosjećati s njima. Mnogi, naime, teško izražavaju svoje osjećaje i smatraju da se treba usredotočiti na racionalno

razmišljanje. Iako se čini da je sve logično, osjećaji nisu uključeni i zapravo su potisnuti. Nije uvijek sve rečeno „sa srcem”, ne ide „iz duše”, ali osjećaji se ne smiju zanemariti. Prisjetimo se one konstatacije – razmišlja se racionalno, a odlučuje emocionalno. Zato se treba uvijek zapitati kako se osjećamo mi sami, a svoje osjećaje izraziti jednostavno i iskreno kako bi to druga strana osjetila. Iako se ljudi ustručavaju izraziti svoje osjećaje, treba ih ipak ohrabrivati

da ih iskažu otvoreno i iskreno. Kad se sugovornika pridobije za takvo izražavanje, onda se mogu postaviti npr. pitanja ”Kako se osjećate s tim… Što vam o tome govori vaš instinkt… Kako bi se i drugi osjećali…?”

Kadšto, kad se „gutaju knedle”, usprkos svim nastojanjima i pristojnom ponašanju, nismo kadri biti smireni ni nakon povratka kući. Često tada i sami pravimo nered, pa ostavimo razbacana odijela… Što nam je tad valja učiniti?

Odgovor je jednostavan – odijela treba složiti uredno, jer time i sami sebe tjeramo u urednost i rastjerujemo konfuziju. Zamislite si i situaciju (možda ste je i doživjeli) da vas netko grdi pred drugima, pa i ponižava… Mogao bi čovjek i planuti, a onda je atmosfera gotova. Bilo bi ga bolje pozvati da se o tome razgovara nasamo. Dolazimo u situacije da planemo, ali se mora

zadržati kontrola. Jeste li kada doživjeli da vam u restoranu donesu hladno ili preslano jelo? Ili kad zajedno gledate nešto na TV-u, prijatelju zazvoni telefon, a on se glasno raspriča… I u takvim i sličnim situacijama treba biti asertivan i zadržati kontrolu.

Na kraju pokušajte iskreno ocijeniti svoju asertivnost, pa, ako ste u nekoj od situacija ispod ocjene pet, takvo ponašanje možete popraviti:

• Možete li govoriti na sastancima da ne iritirate druge?

• Možete li izreći NE bez sustezanja, a da se ne osjećate krivim?

• Možete li prihvatiti kad drugi kaže NE?

• Možete li zatražiti pomoć kad vam treba, i to bez sustezanja i srama?

• Kad imate poteškoća s kojima se suočavate, možete li o tome otvoreno govoriti i drugima, pa i nadređenima?

• Možete li se izražavati na izravan način?

• Jeste li razumljivi, jednostavni, jasni?

• Gledate li druge u oči kad razgovarate s njima?

• Je li vam ton glasa umjeren?

• Niste li agresivni kad osjetite neslaganje i da ste u pravu?

• Jeste li spremni ispričati se kad pogriješite?

• Znadete li pohvaliti druge?

• Možete li kontrolirati neugodnu situaciju?

• Preuzimate li odgovornost za svoje riječi i djela?

• Možete li kritiku izreći na pozitivan način?

Budite i ostanite asertivni! Bit ćete manje iritantni, a više korisni.

Zvonimir Pavlek: Aktivna prodaja, Beletra 2022.