Ivančica Bobek

Uspješna poslovna partnerstva

Pravni okvir za dugoročnu primjenu najbolje poslovne prakse

CIJENA: 30€

  • FORMAT

    15 x 23 cm

  • BROJ STRANICA

    264

  • ISBN

    978-953-8209-63-5

  • UVEZ

    Meki uvez, klapne

Kako doći do novca za poslovanje – jedno je od pitanja na koje odgovara knjiga „Uspješna poslovna partnerstva“ koja gotovo na svakoj stranici viče: Pažnja, potencijalna prilika! Gotovo sva današnja milijunski vrijedna poslovanja nastala su u poslovnim partnerstvima, navodi na početku knjige Ivančica Bobek LL.M. i razrađuje pravne osnove za sve načine unapređenja poslovanja kroz suradnju i povezivanja.

Poduzetništvo je osnova biznisa, važno za društveni rast i za ostvarenje pojedinca, objašnjava autorica, a uspješniji su oni koji surađuju jer suradnja može ubrzati razvoj svih partnera. Zato nisu rijetki primjeri da poslovni partneri žele surađivati, ali ne znaju odakle krenuti i kako regulirati odnose. Tu se pokazuje kako pravo može biti kreativno, praktično i proaktivno, jer ima predviđen širok raspon načina povezivanja koji su provjereno uspješni. Na popularan način, komunikativno i entuzijastično, s mnoštvom primjera, Ivančica Bobek u svojoj knjizi razrađuje prednosti različitih vrsta poslovnih partnerstava – strateških, financijskih i equity.

Zašto se mnogi poduzetnici financijski oslanjaju na 3 F– family, friends, fools? Koja je razlika između licence i franšize? Kako se nasljeđuje poslovni udio i što je drag-along klauzula? Ivančica Bobek ima hrvatsku i američku diplomu i dobro poznaje poslovne običaje u SAD-u, stoga upoznaje čitatelja i s hrvatskom i s anglosaksonskom praksom i terminologijom, koja dominira svijetom, a i kod nas je sve prisutnija. Malo poznati pojmovi, koji se sve češće koriste, kao što su joint venture, crowdfunding, venture capital, startup, private equity, hedge fondovi, ovdje su objašnjeni uz primjere, s navedenim prednostima i ograničenjima.

Knjigu „Uspješna poslovna partnerstva“ preporučuju uspješni menadžeri, poduzetnici i voditelji poslovnih medija. Kristina Ercegović, osnivačica i CEO medijske platforme Žene i novac naglašava kako mnoga partnerstva ne uspijevaju iako je u njima velik potencijal, a zahvaljujući ovoj knjizi imaju veće šanse za uspjeh. Nataša Kapov, suvlasnica medijske platforme Žene i novac, u knjizi Ivančice Bobek zapazila je u knjizi podatak da se više pod 40 posto poslovanja vodi kroz poslovne suradnje, a taj se broj od devedesetih višestruko povećao.

Saša Tenodi, Nlp trener, voditelj Prodajnog mindseta i Surovih strasti, komentira da je knjiga Ivančice Bobek cjelovit vodič kroz različite faze partnerstva, od osnivanja do rješavanja problema koji mogu nastati u vrijednostima i komunikaciji. Vedran Sorić, voditelj Prodajnog mindseta kaže da ova knjiga odgovara na pitanja poduzetnika i prije nego što ih postave. Zoran Rajn iz Međunarodnog centra za crowdfunding ističe kako brojni primjeri iz hrvatske i svjetske prakse čine ovu knjigu vrijednim poslovnim vademecumom svakog poduzetnika i onog koji to namjerava postati.

Odlomak

3.1. Golem potencijal poslovnih partnerstava

Poslovna partnerstva imaju golem potencijal za poslovanje, za koji smatram da je u Hrvatskoj nedovoljno iskorišten. Upravo je to razlog pisanja ove knjige.

3.1.1. Brojevi potvrđuju važnost poslovnih partnerstava

Osamdeset posto poslovanja koje je danas vrijedno milijarde dolara započela su dva do tri poslovna partnera. Navedena činjenica govori dovoljno sama za sebe. U ovom slučaju misli se na osnivanje pravne osobe u kojoj ti poslovni partneri imaju equity, odnosno (su)vlasnički udio, dakle na poslovna partnerstva u užem smislu.

S druge strane, čak i oni koji su započeli kao samostalni poduzetnici (u klasičnom, formalnom smislu, nisu imali equity partnera/partnere), imali su poslovne partnere u širemu smislu, koji su se temeljili na različitim ugovornim odnosima.

Neki inkubatori, odnosno akceleratori (o kojima će biti riječi u nastavku), npr. Techstars izričito i snažno savjetuju poslovanje s poslovnim partnerima. Na njihovoj stranici piše: „Mi ne ocjenjujemo prijavu samo na temelju činjenice da postoji jedan osnivač, no to čini stvari nešto složenijima. Pitanje koje postavljamo: imaš li sve vještine potrebne da tvoje poslovanje uspije? Mi tražimo odlične, uravnotežene timove koji imaju lepezu vještina. Mi snažno savjetujemo da tražiš suosnivače koji uravnotežuju tvoje vještine. Na primjer, ako imaš snažne vještine programera, mogao bi promisliti da dodaš osobu s poslovnim ili marketinškim iskustvom. Ako si odličan u poslovanju bez programera, veoma je malo vjerojatno da ćemo prihvatiti tvoju prijavu, stoga otiđi potražiti programera da ti se pridruži.”

Prema podatcima globalnog istraživanja PwC-a o mišljenjima CEO-a 2009. godine, više od 75 % CEO-a rangiralo je poslovna partnerstva kao važna ili ključna za svoje poslovanje u TMT sektoru. Postoje web-stranice, čak i aplikacije na kojima je moguće tražiti poslovne partnere: FounderDating.com, CoFoundersLab.com, Allymatch. com, Ideasvoice.com, postoje i grupe unutar Meetupa, aplikacija u Apple storeu ZIGA: Business Partner Search. Prema podatcima s web-stranice Worthofweb.com, web-stranica CoFoundersLab.com ima svakodnevno 56 280 posjeta, a 281 288 pregleda, što je godišnje 20 260 800 posjeta, odnosno 101 242 080 pregleda. Postojanje više specijaliziranih web-stranica za ovu temu, što uz pokazani broj posjeta, pokazuje veliku zainteresiranost za pitanje poslovnih partnerstva, odnosno za mogućnost pronalaska poslovnog partnera.

Članak Geoffa Bauma, koji je objavio Forbes ASAP još 3. travnja 2000., istaknuo je: „Naša statistička analiza pokazuje da poslovni subjekti koji imaju više joint venturea, poslovnih suradnji (engl. alliances), i druge oblike poslovnih partnerstava, imaju mnogo veću tržišnu vrijednost [u usporedbi s poslovnim subjektima koji ne sklapaju poslovna partnerstva takve vrste].” … Članak je zaključio: „U povezanoj ekonomiji, veze su bitne. Poslovne suradnje su nevjerojatno, čak odlučno važne”. Istraživanja koja su drugi proveli – uključujući Corporate Executive Board

u Washingtonu, Peter Drucker; Booz, Allen & Hamilton, i Andersen – također su istaknula slične prilike i s time povezane rizike.

Iako se članak poziva na statističke podatke dobivene istraživanjem prevedenim prije 20-ak godina, smatram da je tema poslovnih partnerstava i njihove važnosti ključna danas u Hrvatskoj. Spoznajama do kojih se dođe SAD-u i Zapadnoj Europi, potrebno je dvadesetak godina da u nas postanu relevantne. PwC, globalno prisutan poslovni subjekt i jedan od tzv. Big four, u publikaciji iz 2013. navodi kako su poslovne suradnje (engl. alliances) najnoviji trend. PwC navodi: „Vjerujemo kako će veći broj poslovnih subjekata udružiti snage s partnerima kako bi imali koristi od komplementarnih sposobnosti, kako bi ubrzali vrijeme isporuke i otklonili rizike. U prilog ovoj tvrdnji, istraživanje koje je proveo PwC pokazalo je da 43 % australskih CEO-a planira ući u nove poslovne suradnje u sljedećih 12 mjeseci, od kojih je 28 % već sklopilo poslovne suradnje (engl. alliances) u 2013. godini. To je u skladu s trendovima koji postoje u drugim razvijenim tržištima kao što je SAD, gdje se više od 40 % poslovanja vodi kroz poslovne suradnje i poslovna partnerstva, od kojih je 90-ih godina prošloga stoljeća postojalo manje od 5 %.”

Ivančica Bobek: uspješna poslovna partnerstva: Beletra 2023.