Što je uspješan startup?
Uspjeh dolazi u raznim oblicima, u rasponu od ostavio sam nešto svijetu po čemu ću biti zapamćen, preko zaradio sam dovoljno novca da mogu raditi na sljedećoj ideji, do otac je ponosan na mene.
Uočite da zaradio sam novac i mogu se umiroviti nije na popisu, a za to postoji nekoliko razloga:
- Ako imate potrebu i vještine da zaradite dovoljno novca startupom, umrli biste od dosade da se povučete i zapravo se umirovite.
- Ispada da je sâm novac puno, puno slabiji motivator od svih spomenutih primjera.
Osobno sam u grupi zaradio sam dovoljno novca da mogu raditi na sljedećoj ideji.
U gotovo svim startupima osnivači naposljetku odluče da su dovoljno uspješni ili da im je bilo dosta. Povlače se s prve crte ili čak posve izlaze – prodaju svoj udio u tvrtki. Za njih je dosegnuta točka u kojoj cijeli pothvat smatraju uspjelim.
Vrlo jasno i precizno: startup nije uspio kad dobije financiranje. To zaslužuje da se ponovi drugim riječima: ulagački novac nije ono što čini uspjeh. Ono što se može smatrati pokazateljem mogućeg uspjeha jest činjenica da se ulaganje uopće dogodilo jer pokazuje da ulagač kao dovoljno neutralna treća strana misli da ste dobri i očekuje da ćete i u bliskoj budućnosti nastaviti biti dobri.
Kriterij uspjeha za udjeličare (vlasnike udjela) manje je inspirativan, a više konkretan: svodi se na novac koji će dobiti nakon izlaska, odnosno prodajom svojeg udjela u tvrtki nekome drugome
ili dividendama. U većini slučajeva trebaju biti spremni čekati uspjeh barem od tri do pet godina.
Jedna od ideja koje se mogu čuti jest da se uspješan startup stvara i optimizira za točno određen ishod, a to je obično kupnja od strane veće kompanije nakon posljednjeg broja godina. Ne treba svaki startup težiti tome i za većinu budućnost nije određena na početku.
Ako ćete slijediti tu ideju, trebali biste se tome potpuno posvetiti. I prije nego što krenete, stvorite detaljan lik tvrtke koja će vas kupiti.
Kakva je to kompanija (s primjerima iz stvarnog svijeta)? Zašto bi ona kupila vašu tvrtku ili što bi trebala postati vaša tvrtka da vas kupi ta kompanija? Je li već prije kupila slične startupe? Za koju procijenjenu vrijednost biste prodali?
Iskreno, većinu startupa zaista manje ili više šaptom kupe veće kompanije. Vjerojatno vam je poznato da 95 % svih startupa ne uspije, ali čak i ako ih samo 5 % uspije, gdje su oni? Ako možete imenovati 50 uspješnih svjetskih startupa, dobro ste odradili domaću zadaću, ali to i dalje ostavlja njih na tisuće svake godine koji su uspješni, ali se o njima ne govori kao o ovima koji su zvijezde.
Većina njih jednostavno je prodana većim igračima. Ulagači, posebno VC fondovi, vole kad govorite o planovima za izlazak. Oni sami kupuju udjele u vašoj tvrtki samo kako bi ih poslije prodali po višoj cijeni pa žele od vas čim prije čuti tko bi mogao biti taj kupac.
Ako je vaš željeni ishod inicijalna javna ponuda (IPO), samo će vam mali broj ranih ulagača povjerovati, posebno u Europi. Da nas kupi Microsoft, zvuči puno bolje.
Držanje glave iznad površine
Osoba koju jako cijenim rekla mi je na samom početku mojeg putovanja sa startupom da je držanje glave iznad površine – održavanje tvrtke živom – stvar osnivačke magije. Kao osnivač vjerojatno ćete raditi puno stvari za koje niste znali da ste sposobni samo da biste spriječili da vaša beba potone.
- Solventnost je pojam koji se koristi za opisivanje sposobnosti tvrtke da ispunjava svoje dugoročne financijske obaveze. Drugi način gledanja na to jest da solventna tvrtka ima pozitivnu neto vrijednost: ukupna imovina veća je od ukupnih obaveza. To znači da može otplatiti zajmove, poreze i neizbježne troškove kao što su knjigovodstvene usluge.
- Likvidnost je pojam koji govori da tvrtka ima više od nule gotovine na svojem bankovnom računu i može pokriti svoja kratkoročna dugovanja, primjerice, isplatiti zaposlenicima plaće, platiti usluge u oblaku ili najam uredskog prostora.
Kako postići oboje, doista je neka vrsta magije, posebno u ranim danima, a oni mogu potrajati godinama. Možete se zadužiti, možete šarmirati još kojeg anđela ulagača, možete dobiti na lotu,
možete kreativno rasporediti odlazna plaćanja… Nije važno dok god tvrtka drži glavu iznad površine.
Kad startup prestaje biti startup?
Postoji nekoliko prilično neodređenih i subjektivnih odgovora na to pitanje, ali evo općenitog popisa događaja koji će vjerojatno uzrokovati da vas više ne zovu startupom:
- Tvrtka uspije prikupiti ozbiljnu rundu serije A.
- Tvrtku kupi druga tvrtka.
- Tvrtka propadne.
- Prošlo je više od pet godina od osnutka.
Posljednji je scenarij najteži. Što je sljedeće? Nemate startup, ali imate tvrtku koja je preživjela pet ili više godina. Je li to dobra tvrtka? Je li dovoljno vrijedna da je nastavite razvijati? Osjećate li se ugodno imati VC fondove u vlasničkoj strukturi ili strukturi zajmova tako da oni polažu prava na profit i/ili dividende? Nitko ne može odgovoriti na ta pitanja osim vas.
Ono što vjerojatno nećete, a i ne možete napraviti jest zatvoriti tvrtku i pokrenuti drugu koja se bavi istim poslom. Obično VC fondovi stavljaju klauzulu u vaš ugovor kojom to kažnjavaju._
Ivan Voras: Vodič za startupove, Beletra 2023.